||Μαρία Κάλλας, η απόλυτη ντίβα.

Μαρία Κάλλας, η απόλυτη ντίβα.

Ίσως η πιο διάσημη Ελληνίδα παγκοσμίως. Όλοι, ανεξαρτήτως των μουσικών μας προτιμήσεων, γνωρίζουμε το όνομά της και μιλάμε πάντα με θαυμασμό για το ταλέντο και την προσφορά της στην παγκόσμια μουσική σκηνή. Πόσα όμως πραγματικά γνωρίζουμε για την Μαρία Κάλλας, ίσως την σημαντικότερη τραγουδίστρια της όπερας που υπήρξε ποτέ;

Γεννήθηκε στην Νέα Υόρκη το 1923 και ήταν κόρη ζεύγους Ελλήνων μεταναστών που κατέφυγε στην Αμερική για την αναζήτηση μίας καλύτερης ζωής. Η μητέρα της που, μετά από ήδη μία κόρη και έναν γιο που έχασε λόγω μηνιγγίτιδας στην ηλικία των δύο ετών, περίμενε αγόρι, αρνούνταν να κοιτάξει το μωρό της για τις επόμενες τέσσερις μέρες. Ήδη από την αρχή της ζωής της η σχέση με την μητέρα της ήταν θυελλώδης. Η Μαρία Άννα Σοφία Καικιλία Καλογεροπούλου όπως ήταν το πραγματικό της όνομα υπήρξε ασχημόπαπο, αδέξια, εύσωμη και λιγότερο όμορφη από την αδερφή της την Υακίνθη. Τραβούσε την προσοχή της μητέρας της μονάχα όταν τραγουδούσε. Διακρίνοντας το ταλέντο της, η Μαρία ασχολήθηκε ήδη από μικρή ηλικία με την μουσική και όταν η μητέρα της αποφάσισε να γυρίσει στην Ελλάδα μαζί με τις κόρες της λόγω του διαζυγίου της, έγραψε την κόρη της στο Εθνικό Ωδείο όπου και πήρε μαθήματα από την Μαρία Τριβέλλα (τραγούδι), την Ήβη Πανά (πιάνο) και τον Γεώργιο Καρακαντά (μελοδραματική). Αργότερα φοίτησε στο Ωδείο Αθηνών στην τάξη της διάσημης Ελβίρα ντε Ιντάλγκο (σημαντική τραγουδίστρια της όπερας στις αρχές του 20ου αιώνα).

Το 1940 προσλήφθηκε στη Λυρική Σκηνή του Βασιλικού Θεάτρου. Οι υπόλοιπες (και μεγαλύτερες) τραγουδίστριες όπως γράφεται παντού, ευχαρίστως θα σκότωναν την 17χρονη Μαρία της οποίας το ταλέντο απλά δεν μπορούσε να κρυφτεί. Της έβαλαν κάθε λογής τρικλοποδιές προκειμένου να τα παρατήσει, η αποφασιστικότητά της ωστόσο και ο εκρηκτικός της χαρακτήρας την βοήθησαν να επιβιώσει στον σκληρό κόσμο της μουσικής. Το 1945 καταφεύγει στην Αμερική προκειμένου να προωθήσει την καριέρα της και δύο χρόνια αργότερα της γίνεται πρόταση να ερμηνεύσει την «Τζιοκόντα» στην ομώνυμη όπερα του Αμίλκαρε Πονκιέλι στην Αρένα της Βερόνας, έναν από τους σπουδαιότερους λυρικούς χώρους της Ιταλίας. Εκεί γνωρίζει τον Τζιανμπατίστα Μενεγκίνι ο οποίος γίνεται μάνατζέρ της αλλά και σύζυγός της για την επόμενη δεκαετία. Ο Μενεγκίνι με την οικονομική του άνεση εξασφάλισε την Μαρία που μπορούσε πλέον να ασχολείται μόνο την φωνή της μην ανησυχώντας για την διαβίωσή της. Παράλληλα, ήταν εκείνος που την προέτρεψε να χάσει αρκετά κιλά ώστε να αισθάνεται περισσότερη αυτοπεποίθηση και να μπορεί να ενσαρκώνει καλύτερα τους λυρικούς της ρόλους. Χάνοντας πάνω από 30 κιλά η Κάλλας πλέον σύμφωνα με κοινό και κριτικούς δεν έχει απλά ταλέντο αλλά και απίστευτη ομορφιά και κομψότητα. Κατά μερικούς ωστόσο, το γεγονός αυτό ίσως να στάθηκε ικανό να επηρεάσει και την φωνή της η οποία σταδιακά και ιδιαίτερα κατά την τελευταία δεκαετία της ζωής της άρχισε να εξασθενεί σημαντικά.

Η καριέρα της έφτασε στο αποκορύφωμα που κάθε τραγουδίστρια ονειρευόταν. Υποκλίθηκαν μπροστά της η Σκάλα του Μιλάνου, η Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, το Κόβεντ Γκάρντεν, το Ηρώδειο, η Επίδαυρος… Όπου και αν εμφανιζόταν αποθεωνόταν. Ενσάρκωσε όλους τους ρόλους, τη Νόρμα, την Ιζόλδη, την Τόσκα, την Μήδεια, ερμήνευσε την Τραβιάτα, τον Σικελικό Εσπερινό… Το 1957 γνωρίζεται με τον εφοπλιστή επίσης Έλληνα Αριστοτέλη Ωνάση και η σχέση αυτή θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην μετέπειτα ζωή της. Αν και τα φωνητικά προβλήματα είναι πλέον εμφανή ήδη από τις αρχές του 1960 και ο αδηφάγος Τύπος βρίσκει ευκαιρία να την βάλει στο στόχαστρο, δεν σταματά τις εμφανίσεις και μάλιστα το 1973 σε εμφάνισή της στην Όπερα των Παρισίων το κοινό την καλεί 10 (!) φορές στη σκηνή καταχειροκροτώντας την. Το 1966 απεκδύεται την αμερικανική της υπηκοότητα και κρατά μόνο την ελληνική σε μία προσπάθειά της να δώσει επιτέλους τέλος στον γάμο της με τον Μενεγκίνι καθώς κατά το ελληνικό δίκαιο ο γάμος της ως χριστιανή ορθόδοξη σε καθολικό ναό δεν αναγνωρίζεται πουθενά πλην της Ιταλίας. Ελπίζει πως ο Ωνάσης θα της ζητήσει να παντρευτούν. Εκείνος όμως προτιμά την Τζάκι Κέννεντι την οποία και παντρεύεται το 1968. Αυτό ήταν ίσως το δυνατότερο χτύπημα για την Κάλλας μαζί και με τις φήμες πως το 1960 γέννησε το παιδί του Ωνάση το οποίο όμως απεβίωσε λίγες ώρες μετά. Σύμφωνα πάντως με την ιδιαιτέρα του εφοπλιστή οι δύο τους συνέχισαν να συναντιούνται μέχρι τον θάνατο του Ωνάση το 1975.Η τελευταία της εμφάνιση έγινε το 1974 στην Ιαπωνία. 3 χρόνια μετά στις 16 Σεπτεμβρίου πεθαίνει στο Παρίσι όπου και ζούσε σχεδόν σε απομόνωση. Το 1979 οι στάχτες της σκορπίστηκαν κατόπιν επιθυμίας της στο Αιγαίο.

Αυτή ήταν η Μαρία Κάλλας, το κορίτσι εκείνο που αντί να χαίρεται τις χαρές της παιδικής και εφηβικής ζωής μπορεί να περνούσε και 10 ώρες στο Ωδείο προκειμένου όπως έλεγε να κερδίσει το ψωμί της. Όπως εξηγούσε και η ίδια «αφιέρωσα (στο Ωδείο) περισσότερες ώρες απ’ όσο επιβαλλόταν γιατί μου άρεσε να παρακολουθώ τους άλλους μαθητές. Eίχα πάντα μια αρχή, ότι ακόμα και η πτωχότερη φωνή κάτι μπορεί να σε διδάξει… Κάτι υπάρχει, που ο μικρός καλλιτέχνης μπορεί να κάνει καλύτερα απ’ ό,τι μια μεγάλη φωνή ή ένας μεγάλος καλλιτέχνης.» Ως κατακλείδα αξίζει να σημειωθεί πως όσο ταραχώδης και αν υπήρξε η ζωή της, όλοι σήμερα την θυμόμαστε για αυτό που ήταν, μία από τις σημαντικότερες φωνές που μεγαλούργησαν ποτέ στον κόσμο μας. Γιατί έτσι μονάχα της αξίζει να μένει στην ιστορία. «Στο βάθος, το αληθινό συμπέρασμα είναι ότι η ιδιωτική μου ζωή δεν μπόρεσε ποτέ να γίνει σημαντικότερη από το επάγγελμά μου…».

2018-04-02T12:55:09+00:0002/04/2018|Categories: Women's Success Stories|